Завдання ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади юних правознавців 2013-2014 н.р. для 9 класу з правознавства

Завдання 1. Тести (максимум 10 балів).

1.Згідно норм Конституції України найвищим судовим органом у системі судів загальної юрисдикції є:
а) Конституційний Суд України;
б) Верховний Суд України;
в) Вища рада юстиції;
г) Вищий адміністративний суд України.

2.До органів виконавчої влади відносяться:
а) Київська міська державна адміністрація;
б) Севастопольська міська рада;
в) виконавчий комітет Ужгородської міської ради;
г) Кіровоградська обласна рада .

3.Субєктивне право включає:
а) право на власні дії; б) право на чужі дії;
в) право на звернення за захистом до органів влади у випадку не виконання свого обов’язку боржником ;
г) жодна відповідь не є правильною.

4. Касир банку Павленко через погрозу застосування до неї вогнепальної зброї віддала розбійнику 30 000 грн. із каси банку. При цьому Павленко діяла:
а) у стані крайньої необхідності;
б) у стані необхідної оборони;
в) під фізичним примусом;
г) під психічним примусом.

5. Така ознака Конституції України, як підвищена стабільність означає, що:
а) конституція має найвищу юридичну силу;
б) конституція може існувати тільки у вигляді кодифікованого акта;
в) конституція може бути змінена тільки референдумом;
г) внести зміни до Конституції України значно складніше ніж до законів.

6. Держава, законодавство якої містить норми, які передбачають виборність влади, наявність ідеологічної та політичної багатоманітності є:
а) незалежною;
б) суверенною;
в) демократичною;
г) соціальною.

7. Справа про поновлення на роботі звільненого з посади державного службовця повинна розглядатися:
а) загальним судом;
б) господарським судом;
в) адміністративним судом;
г) судом по справах державних службовців.

8. Ті, хто працює, мають право на страйк для захисту своїх:
а) соціальних та економічних інтересів;
б) соціальних та особистих інтересів;
в) економічних та політичних інтересів;
г) політичних та особистих інтересів.

9. Поновлення у громадянстві є:
а) правочином;
б) адміністративним актом;
в) юридичним вчинком;
г) судовим рішенням.

10. Закон може набирати чинності :
а) через 10 днів з дня його офіційного оприлюднення, якщо інше не передбачено самим законом, але не раніше дня його опублікування;
б) з моменту його оприлюднення;
в) з дня, який вказано у самому законі;
г) різні норми закону можуть набирати чинності у різний час.

Завдання 2. Розкрийте зміст понять (максимум 10 балів):
1. Виконавча влада.
2. Об’єктивне право.
3. Законодавчий процес.
4. Конституційні обов’язки людини і громадянина.
5. Податок.

Завдання 3. Поясніть у чому полягає відмінність між (максимум 12 балів):
1.Між втратою громадянства і виходом із громадянства.
2.Між правами і свободами.
3. Між фізичним примусом і психічним примусом.

Завдання 4. Логічні пари (8 балів, по 4 бали за повністю правильну відповідь на кожну логічну пару):

1. Визначте відповідність між назвами проступків та їх змістом:
1) дисциплінарний;
2) адміністративний;
3) матеріальний;
4) цивільний;

А) правопорушення, яке полягає у невиконанні чи неналежному виконанні зобов’язань або ж у заподіянні шкоди;
Б) порушення трудових чи службових обов’язків;
В) протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, що посягає на охоронювані законом суспільні відносини і за своєю сутністю має багато спільних ознак із злочином, але є менш шкідливою;
Г) порушення трудових чи службових обов’язків, при якому підприємству, установі, організації заподіюється майнова шкода.

2. Визначте відповідність між датами прийняття міжнародно-правових актів у галузі прав людини та їх назвами.
1) 1948;
2) 1966;
3) 1989;
4) 1950;

А) конвенція про права дитини;
Б) загальна декларація прав людини;
В) міжнародний пакт про громадянські та політичні права;
Г) європейська конвенція про захист прав і основних свобод людини.

 Завдання 5. Розв’яжіть задачі ( 10 балів, по 5 балів за кожну задачу):

Задача №1 Вкажіть, яка ознака правопорушення відсутня у кожній із нижче наведених ситуацій:

Ситуація 1. Десятирічна Ольга, не знаючи про те, що її дідусь залишив на столі заряджену мисливську рушницю, натиснула на спусковий пристрій і позбавила життя дідуся.
Ситуація 2. Двадцятирічний Макар, їдучи на велосипеді, раптово втратив свідомість і здійснив наїзд на Миколу. Останнього було тяжко травмовано.
Ситуація 3. Шістнадцятирічний Павло повідомив батьків про те, що має намір вбити сусідського собаку через те, що той не дає йому вночі спати.
Ситуація 4.Володимир, озброєний ножем, спробував вбити Марка. Останній, здійснюючи право на самозахист, позбавив життя нападника.
Ситуація 5. Програміста Валентина повідомили про те, що йому оголошено догану. Будучи цим вкрай роздратованим, він зробив спробу видалити із пам’яті комп’ютера вкрай важливу інформацію. Однак у нього нічого не вийшло через раптове вимкнення електроенергії.

Задача №2 У кожній із нижче запропонованих ситуацій визначте порушення якого саме виду прав (особистих, політичних, соціальних, економічних чи культурних) мало місце.

Ситуація 1. На підприємстві, яке належало громадянинові Велеху, не було передбачено наявність обідньої перерви.
Ситуація 2. Не дивлячись на те, що сотня неповнолітніх осіб відповідно до вимог чинного законодавства вчинила всі дії для створення молодіжної громадської організації, їм було відмовлено у реєстрації цієї організації під надуманими приводами.
Ситуація 3. Максима було незаконно звільнено з роботи.
Ситуація 4. Валентині було безпідставно відмовлено у нарахуванні пенсії.
Ситуація 5. Антона було безпідставно недопущено до вступних випробувань в один із вузів.

Завдання 6. (20 балів).

  1. Поняття системи права та її складових. Назвіть не менщ як шість галузей права та методи правового регулювання. Поясніть у чому полягає кожен із цих методів. Наведіть приклади дії методів правового регулювання.
  2. Наведіть по одному прикладу виникнення правовідносин між двома фізичними особами та між фізичною та юридичною особою із будь – якої (будь – яких) галузі (галузей) права. При цьому у кожному із випадків вкажіть галузь права, яка регулює ці правовідносини та вкажіть їх суб’єктів, об’єкт, зміст та юридичний факт, на підставі якого вони виникли.

Максимальна кількість балів за виконання всіх завдань – 70

 

Відповіді на завдання

Завдання 1 Тести.

1.б. 2. а. 3. а, б, в. 4. г. 5. г. 6. в. 7. в. 8. а. 9 б. 10. а, б, в, г.

Завдання 3. Порівняння понять

1.Відмінність між виходом з громадянства і втратою громадянства.

  1. Вихід з громадянства здійснюється за клопотанням особи, а втрата громадянства відбувається автоматично.
  2. Для виходу з громадянства особа, яка заявила про це клопотання, обов’язково має виїхати на постійне проживання за кордон, а при втраті громадянства України це не обов’язково має відбутися.
  3. Різними є перешкоди щодо виходу з громадянства і втрати громадянства.
  4. Вихід із громадянства допускається тільки у тому випадку, якщо особа набула громадянство іншої держави або отримала документ про те, що набуде його, а при втраті громадянства можливе виникнення безгромадянства.
  5. При виході із громадянства особа свідомо прагне до припинення свого громадянства, а при втраті громадянства цього може і не бути.
  6. Вихід із громадянства є юридичним актом, а втрата громадянства – юридичним вчинком.

2.Відмінність між правами і свободами.

1.Свободи забезпечують можливість індивіду діяти на свій розсуд, а права, здебільшого, забезпечують можливість отримувати певні блага.

2.Щодо свобод людини обов’язок держави полягає у тому , щоб утриматися від дій , які перешкоджають реалізації свобод, а щодо прав – обов’язок держави може полягати як у їх забезпеченні, так і в утриманні від дій що перешкоджають реалізації прав.

3.Якщо мова йде про свободи , то поведінка держави та її органів регулюється забороняючими правовими нормами , а щодо прав зобов’язуючими. Поведінка особи в обох випадках регулюється уповноважуючими правовими нормами.

4.Класифікація прав і свобод не співпадає. Наприклад: свободи можуть бути політичними і особистими, а права ще і соціально-економічними.

5.Свободами у жодному випадку людина не може скористатися від народження, а окремі права діють від народження.

6.Права можуть належати як фізичній особі так і юридичній, а свободи – тільки фізичній.

  1. Відмінність між фізичним примусом (далі – ФП) і психічним примусом (далі – ПП)
  2. В разі ФП до особи застосовується фізичне насильство, а у випадку ПП — психічне.
  3. У випадку ФП особа або позбавляється ф1зичної можливості діяти, або робиться спроба зламати її психологічний опір, а у разі ПП можливе тільки друге.
  4. В разі застосування ФП кримінальна відповідальність може або повністю виключатися або застосовуватися за правилами крайньої необхідності, а у випадку ПП — тільки за| правилами. крайньої необхідності.
  5. За ПП на особу може здійснюватися вплив, який не дає їй можливості усвідомлювати свої дії та\ або керувати ними, а при ФП це| практично виключається.
  6. У разі застосування ФП особа може отримати тілесні ушкодження, а у випадку застосування ПП — ні.

Завдання 4.

1.1 Б, 2 В, 3 Г, 4 А. 2. 1 Б, 2 В, 3А, 4 Г.

Завдання 5.

Задача №1

Ситуація 1. Відсутній суб’єкт. Ситуація 2. Відсутня вина. Ситуація 3.Відсутнє діяння. Ситуація 4. Відсутня протиправність і караність. Ситуація 5. Відсутня шкода.

Задача № 2      

Ситуація 1. Соціальні права (право на відпочинок). Ситуація 2. Політичні права (право на створення об’єднань громадян). Ситуація 3. Економічні права ( право на працю). Ситуація 4. Соціальні права (право на пенсійне забезпечення). Ситуація 5. Культурні права (право на освіту).

Завдання 6.

  1. Система права – це єдність чинних правових норм розділених на галузі та інститути. Отже, право ділиться на галузі, які у свою чергу складаються із внутрігалузевих правових інститутів. Внутрігалузеві правові інститути складаються із правових норм. Можуть мати місце і міжгалузеві правові інститути, тобто такі правові інститути, які містять правові норми із різних галузей права. Прикладами галузей права можуть бути: конституційне, цивільне, сімейне, трудове, адміністративне, кримінальне. Методами правового регулювання є імперативний і диспозитивний. Імперативний метод – це метод категоричних вимог. Прикладами дії цього методу може бути вимога сплати податків тими громадянами, які мають доход, обов’язок батьків надавати утримання дітям, обов’язок громадян України здобути загальну середню освіту, обов’язок усіх утриматися від протиправних діянь тощо. Диспозитивний метод – це метод, який надає можливість учасникам правовідносин діяти на свій розсуд, але у межах норм законодавства. Прикладами дії цього методу може бути право сторін укласти між собою цивільний договір із використанням кількох варіантів, які містяться у цивільному законодавстві, право особи, права якої порушено визначати доцільність чи недоцільність звернення за захистом до органів державної влади тощо.
  2. Прикладом виникнення цивільно – правових відносин між двома фізичними особами може бути укладання договору позики між ними. У разі укладання такого договору вони є суб’єктами цих правовідносин. Об’єктом є дії по передачі грошей. Змістом правовідносин є право позикодавця вимагати повернення боргу і обов’язок позичальника повернути гроші. Юридичним фактом, на підставі якого виникли ці правовідносини є договір позики, тобто різновид правочину, який (правочин) є складовою такого виду правомірних юридичних фактів як юридичний акт.

Прикладом виникнення цивільно – правових відносин між фізичною особою та юридичною особою може бути заподіяння фізичною особою шкоди торговельному закладу, який має статус юридичної особи. Наприклад, фізична особа умисно розіб’є вітрину магазину. Суб’єктами цих правовідносин, які виникли всупереч нормам права є фізична особа, яка завдала шкоди та торговельний заклад. Об’єктом цих правовідносин є дії фізичної особи по завданню шкоди юридичній особі. Змістом правовідносин є право юридичної особи вимагати від фізичної особи, що заподіяла шкоду, відшкодування цієї шкоди та обов’язок винного цю вимогу задовольнити. Юридичним фактом, на підставі якого виникли ці правовідносини є проступок, тобто різновид неправомірного юридичного акту.

 

 

Правила оцінювання завдань

Завдання 1. Тести оцінюються в 1 бал або в 0 балів. Максимальна кількість балів за виконання тестових завдань – 10.

Завдання 2.

Кожне визначення понять оцінюється від 0 балів до 2 балів. Максимальна кількість балів за виконання другого завдання – 10.

  1. Виконавча влада – це система державних органів (0,5 бала) і посадових осіб (0,5 бала), що здійснюють функції і повноваження (0,5 бала) по управлінню державою (0,5 бала).
  2. Об’єктивне право – це система загальнообов’язкових (0,5 бала), формально визначених норм, правил поведінки (0,5 бала), що встановлюються і підтримуються державою (0,5 бала), та регулюють важливі суспільні відносини (0,5 бала).
  3. Законодавчий процес – це нормативно регламентована сукупність (0,5 бала) послідовно здійснюваних дій (0,5 бала), щодо розробки, прийняття законів (0,5 бала) та їх оприлюднення (0,5 бала).
  4. Конституційні обов’язки людини і громадянина – це закріплена Конституцією України (0,5 бала), і гарантована відповідним механізмом їх здійснення необхідність вчинення дій (0,5 бала) покладених на людину чи громадянина України (0,5 бала), і безумовна для виконання ними (0,5 бала).
  5. Податок – це обов’язковий,   безумовний   платіж (0,5 бала) до відповідного бюджету (0,5 бала),   що   справляється з платників податку (0,5 бала) відповідно до Податкового Кодексу України (0,5 бала).

Завдання 3.

Кожне порівняння оцінюється від 0 балів до 4 балів. Максимальна кількість балів за третє завдання – 12.

Завдання 4 оцінюється у 10 балів, по 1 балу за кожну виправлену помилку.

Завдання 5.

Задача № 1      

Задача оцінюється у 5 балів, по 1 балу за кожну правильно названу ознаку правопорушення, яка відсутня у кожній із ситуацій.

Задача № 2      

Задача оцінюється у 5 балів, по 1 балу за кожен правильно названий вид порушених прав.

Завдання 6.

1.Система права оцінюється у 10 балів. 1 бал необхідно виставити у випадку, якщо буде зазначено, що система права – це єдність чинних правових норм розділених на галузі та інститути. 1 бал необхідно виставити у разі, якщо буде вказано, що право ділиться на галузі, які у свою чергу складаються із внутрігалузевих правових інститутів, а внутрігалузеві правові інститути складаються із правових норм та зазначено, що можуть мати місце і міжгалузеві правові інститути, тобто такі правові інститути, які містять правові норми із різних галузей права. 3 бали необхідно виставити у випадку, якщо буде названо 6 галузей права. 2 бали необхідно виставити у разі, якщо буде названо методи правового регулювання. 3 бали необхідно виставити у випадку, якщо буде наведено хоча б по одному прикладу дії цих методів.

2.Це завдання оцінюється у 10 балів, по 5 балів за кожен приклад. По 1 балу за правильне визначення галузі права, суб’єктів правовідносин, об’єкта, змісту та юридичного факту.

Напишіть відгук

ERROR: si-captcha.php plugin says GD image support not detected in PHP!

Contact your web host and ask them why GD image support is not enabled for PHP.

ERROR: si-captcha.php plugin says imagepng function not detected in PHP!

Contact your web host and ask them why imagepng function is not enabled for PHP.


Правовий календар подій

1 березня Всесвітній день цивільної оборони
8 березня Міжнародний жіночий день
9 березня День народження Тараса Шевченка
15 березня Всесвітній день захисту прав споживачів
18 березня День працівника податкової та митної справи України
21 березня Міжнародний день боротьби за ліквідацію расової дискримінації
4 квітня Обережно – міни! (Міжнародний день просвіти з питань мінної небезпеки і допомоги в діяльності, пов’язаної з розмінуванням)
5 квітня Перша конституція
11 квітня
Міжнародний день визволення в’язнів фашистських концтаборів
18 квітня
Міжнародний день пам’яток та історичних місць
26 квітня
Міжнародний день інтелектуальної власності
Міжнародний день пам’яті Чорнобиля