Тема уроку: “Особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх та покарання неповнолітніх” (11 клас, профільний рівень)

Мета:

Очікувані результати:

 Обладнання: Кримінальний кодекс України (бажано на кожній парті або ксерокопії статей), комп’ютерна презентація «Особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх та покарання неповнолітніх», стаття з аналізом дитячої злочинності, інформаційні картки, маркери, дошка.

 Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 ►► Аналіз інформаційної статті

Більше третини підлітків, які вчинили злочини за останній рік, — учні загальноосвітніх шкіл. Таку інформацію оприлюднили на засіданні колегії Волинської обласної прокуратури.

За словами заступника прокурора Волинської області, серед неповнолітніх злочинців є зовсім юні.

«Учень четвертого класу Колпитівської загальноосвітньої школи Любешівського району під час перерви викрав зі столу вчителя мобільний телефон вартістю 620 гривень. Ще один малолітній учень Окорської школи теж Любешівського району викрав із будинку місцевого жителя 5 тисяч гривень. Оскільки ці учні не досягли віку, з якого настає кримінальна відповідальність, то проти них не порушували кримінальні справи», — розповів прокурор.

Частина неповнолітніх злочинців до скоєння злочинів не перебували на обліку в міліції. На думку прокурора, це свідчить про незадовільну профілактичну роботу міліції.

Почастішали й випадки, коли неповнолітні скоюють злочини разом із дорослими. За даними обласної прокуратури, минулого року на Волині 92 підлітки вчинили 117 злочинів разом із дорослими. Але лише в 46 випадках до відповідальності притягнено дорослих за втягування дітей у злочинну діяльність.

Прокурор переконаний, що батьки також винні. «Лише шестеро учнів скоїли злочини до 19 години, 31 — у вечірню пору, а десятеро — з першої до третьої години ночі. Вочевидь, батьки недостатньо контролюють своїх дітей, не цікавляться, чим вони займаються у позаурочний час та ввечері.

  1. Які причини дитячої злочинності називає автор статті?
  2. Чи будуть зменшуватися масштаби злочинності пропорційно збіль-шенню рівня відповідальності підлітків?
  3. Із якого віку встановлюється кримінальна відповідальність для неповнолітніх?
  4. Чи може знижуватися вік кримінальної відповідальності? У яких випадках?
  5. Які ще особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх ви знаєте?

 

III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА ОЧІКУВАНИХ НАВЧАЛЬНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ

ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

►► Слово вчителя

Кримінальне законодавство, встановлюючи загальні положення кримінальної відповідальності осіб, які вчинили злочин, передбачає певні особливості відповідальності і покарання щодо неповнолітніх.

 

►► Метод «Коло ідей»

Як ви гадаєте, які характеристики особи неповнолітніх взяв до уваги законодавець, встановлюючи певні особливості відповідальності та покарання?

 

►► Робота зі схемою

У ході фронтальної бесіди учні складають схему «Особливості кримінальної відповідальності та покарання неповнолітніх», доповнюючи кожну тезу необхідними за змістом словами.

 

 

 

►► Слово вчителя

Кримінальний закон передбачає вичерпний перелік видів покарань, що можуть бути застосовані до неповнолітніх.

 

►► Вправа «Знайди зайве»

На дошці (або слайді) зображено схему «Кримінальні покарання». Учитель пропонує прибрати ті елементи, які, на думку учнів, не повинні застосовуватися до неповнолітніх. Закреслені елементи означають, що ці покарання не застосовуються до неповнолітніх.

 

►► Робота в групах (моделювання ситуацій)

Кожна група отримує картку, зміст якої не повинні знати представники інших груп. Учні знайомляться зі змістом картки й обговорюють сценарій ситуації, яку будуть моделювати. Після презентації роботи учні інших груп повинні записати в зошитах своє бачення назви примусового заходу виховного характеру. По завершенні роботи, проводячи взаємоперевірку, учні виправляють помилки в назвах.

 

Картка № 1
Застереження полягає в осуді суспільно-небезпечної поведінки неповнолітнього у вимозі припинити таку поведінку під загрозою застосування більш суворих заходів.

 

Картка № 2
Обмеження дозвілля і встановлення особливих вимог означає встановлення часу, протягом якого неповнолітній повинен перебувати вдома, не може буди у громадських місцях; змінювати без згоди органу, який здійснює за ним догляд, місце проживання, навчання чи роботи; виїжджати в іншу місцевість; заборону користуватися певними транспортними засобами чи предметами тощо.

 

Картка № З
Передача неповнолітнього під нагляд батьків або осіб, що їх замінюють, або під нагляд педагогічного або трудового колективу за його згодою, а також окремих громадян на їх прохання.

Картка № 4
Покладання на неповнолітнього, який досяг 15-річного віку і має майно, кошти або заробіток, обов’язку відшкодовувати матеріальні збитки.

Картка № 5
Направлення неповнолітнього до спеціальної навчально-виховної установи для дітей і підлітків до його виправлення, але на строк, що не перевищує 3 років (загальноосвітні школи соціальної реабілітації — з 11 до 14 років, ПТУ соціальної реабілітації — із 14 до 18 років).

 

►► Міні-лекція

Кримінальне законодавство передбачає підстави і правові умови умовно-дострокового звільнення осіб, що вчинили злочини у віці до 18 років, незалежно від їх віку на момент звільнення.

Особливістю умовно-дострокового звільнення неповнолітніх порівняно із загальною нормою про умовно-дострокове звільнення є те, що його підставою виступає виправлення засудженого, яке доведено сумлінною поведінкою і ставленням не тільки до праці, але й до навчання. Мають особливості умови застосування ст. 107 Кримінального кодексу, яка передбачає:

Якщо умовно-достроково звільнений протягом невідбутої частини покарання вчинив новий злочин, то суд призначає покарання за правилами, передбаченими Кримінальним кодексом України, тобто за сукупністю вироків, із дотриманням правил складання покарань та зарахування строку попереднього ув’язнення.

 

V.ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

►► Юридичний практикум

13-річний громадянин Дмитро Кальченко систематично тікав із дому, роз’їжджав по різних містах України і був дрібним крадієм. У другому і четвертому класах він залишався на другий рік, а потім перестав відвідувати школу. У 12-річному віці Дмитро Кальченко викрав у свого старшого брата мобільний телефон і годинник, але при спробі виїхати з міста його було затримано на вокзалі.

Які заходи кримінально-правового впливу можуть бути застосовані до громадянина Дмитра Кальченка?

 

VI.ПІДСУМОК УРОКУ

►► Запитання

Чи потрібно на законодавчому рівні встановлювати особливе ставлення держави до кримінальної відповідальності і покарань для неповнолітніх? Обґрунтуйте свою думку.

VII.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
  2. Підготуйте відповіді на запитання 1—5 (с. 125).
  3. Підготуйтеся до узагальнюючого уроку з теми.

Напишіть відгук

ERROR: si-captcha.php plugin says GD image support not detected in PHP!

Contact your web host and ask them why GD image support is not enabled for PHP.

ERROR: si-captcha.php plugin says imagepng function not detected in PHP!

Contact your web host and ask them why imagepng function is not enabled for PHP.


Правовий календар подій

1 березня Всесвітній день цивільної оборони
8 березня Міжнародний жіночий день
9 березня День народження Тараса Шевченка
15 березня Всесвітній день захисту прав споживачів
18 березня День працівника податкової та митної справи України
21 березня Міжнародний день боротьби за ліквідацію расової дискримінації
4 квітня Обережно – міни! (Міжнародний день просвіти з питань мінної небезпеки і допомоги в діяльності, пов’язаної з розмінуванням)
5 квітня Перша конституція
11 квітня
Міжнародний день визволення в’язнів фашистських концтаборів
18 квітня
Міжнародний день пам’яток та історичних місць
26 квітня
Міжнародний день інтелектуальної власності
Міжнародний день пам’яті Чорнобиля