Позакласний захід: “Вибір є завжди в кожного з нас”

Мета: розглянути і обговорити на засіданні «круглого столу» історію виникнення і поширення шкідливих звичок у суспільстві, проаналізувати ситуацію з даної проблеми в наш час і зробити акцент на знайденні шляхів виходу із наявної важкої ситуації.

Обладнання:

Учасники: адміністрація ліцею, вчителі, учні, практичний психолог, лікар – нарколог, представник кримінальної міліції у справах дітей.

 

Хід заняття

 І. Вступне слово класного керівника.

Речовини, які вважають наркотиками, визначені Конвенціями від 1961, 1971, 1988 рр. та Національним переліком речовин, що визнаються наркотиками. Наркотиками визнаються речовини, які за трьома критеріями (медичним, соціальним, правовим) приносять величезне лихо як особистості, так і суспільству в цілому.

У поняття токсичні речовини, входять окремі види ліків, що не визнані наркотиками згідно з Конвенціями і Національним переліком, але мають суттєвий вплив на розвиток наркотизації.

Структура наркотизації неповнолітніх в Україні представлена наркотичними речовинами різних видів і якості. Найбільш характерним для підліткового віку є комбіноване вживання різних груп і видів наркотиків однієї групи.

Замість назви «наркотики» стали використовувати термін «психотропні речовини». Втім, для простоти сприймання матеріалу ми будемо використовувати термін – «наркотики».

Згідно з Класифікацією ВООЗ десятого (останнього) перегляду (1989 р.) в перелік наркотиків включено:

Головна ознака наркотиків – наявність визначеного, або не визначеного психоруйнівного ефекту.

Відповідно до специфіки дії наркотиків, їх можна розділити на такі головні групи:

ІІ. Виступ представника кримінальної міліції у справах дітей.

Серед головних причин дитячої та підліткової наркоманії чинне місце посідає вплив оточення, друзів та компанії. Потрапивши у компанію, де вживають наркотичні речовини, підліток часто починає вживати наркотики, тому що боїться бути «білою вороною». Для нього дуже важливо увійти до компанії та пристосуватися до неї, якщо підлітка «визнали своїм», він відчуває залежність і підтримку компанії, друзів.

Саме в цей час вплив товаришів може бути особливо сильним на думки, поведінку, дії. Підліток може не помічати і відчувати цього. Коли товариші і друзі починають курити сигарети, вживати алкогольні напої або наркотики, досить важко сказати: «Ні, я не хочу». Він може злякатися втратити друзів, компанію. У цій важкій ситуації важливо вміти зробити правильний вибір.

Установки на вживання наркотиків особливо швидко формуються під тиском негативного оточення. Таким значимим оточенням для підлітків стає негативно спрямована група однолітків. Залучення до норм таких груп (субкультурних норм) здійснюються через:

навіювання – через молодіжну філософію вільного поводження з наркотиками, провокуючі знання;

відчуття – задоволення від участі у незвичних групах;

свідомість – залежно від ставлення оточуючих і групи, коли спонукання до вживання є обов’язковою умовою знаходження у групі.

Визначеність установок особистості вживати наркотичні речовини виявляється в появі якісно нових механізмів групової поведінки і психічної активності, які орієнтують її на здійснення відповідно до ціннісних субкультурних норм.

Розвиток простого механізму мотивації забезпечується переключенням емоційного відношення до наркотиків на набуті ними в досвіді стимули їх вживання.

Наркомани зі стажем знають, що назад вороття майже не буває, але ніхто з них новачків зупиняти не буде. Вживання наркотиків має ще нерегулярний характер.

У цей період особа здобуває потребу ділитись наркотиками, переказувати іншим міфи наркосубкультури. Для підлітка стає характерним певний альтруїзм по відношенню до однолітків з наркотичною орієнтацією. Вони бажають «відкрити очі» своїм друзям, залучити їх до «наркотичного кайфу», поділитись наркотичним засобом, навчити його вживати. Це явище називається прозелітизмом. Водночас відбувається його рольове визначення в наркогрупі. Визначається «хто є хто». Слабкі стають «шістками», «кроликами». Сильні – «діловими». Відтак з’являються проблеми поведінкового характеру. Вони відповідають визначеним у наркогрупі ролям. При цьому, загальною метою стає придбання наркотику.

Для субкультурних груп характерна спільна психічна залежність. Вона характеризується наявністю особливого психологічного стану референтної групи – контактного «наркотичного кайфу». Молода людина приймає відведену для неї роль у груповій диференціації. Контактний наркотичний кайф – це збочена симпатія, що виникає у новачків до своїх товаришів по нарковживанню. Може проявлятися при зустрічі з незнайомими наркотизованими особами. Дуже швидко зав’язують приятельські стосунки, ставлять один до одного без упереджень, допомагають один одному. Контактний наркотичний кайф визначається особливим емоційним піднесенням під час групового вживання наркотиків. Споглядання за товаришем, який споживає наркотик, може принести задоволення. Якщо молода людина працює, то може скоїти аморальний або кримінальний вчинок, аби тільки добути для себе і групи гроші чи необхідні дозу наркогенного засобу. У такому стані людина починає позбуватись прихильності рідних. Може вдатись до пограбування своїх близьких. У разі неможливості задовольнити своїх друзів, відчуває провину, знижує самооцінку.

Тільки перші ін’єкції не викликають страху у споживачів. Через певний час молода людина починає розуміти, про що саме йшлося – про «систему», «торбу». Опинитися у «системі», «торбі» на жаргоні споживачів наркотиків означає стати узалежненим від наркотиків. Це означає включення у жорстокий системний ритм життя «наркотик – людина». Підкорити всю свою волю, знання і бажання для його добування, оскільки у разі відсутності наркотику фізично і психологічно тяжкий стан – абстиненція.

У випадку, коли молоді людини тільки починають вживати наркотики, вони недостатньо поінформовані про такі речі, як «брудна голка», «брудне введення», «передозування». Вони покладаються на тих, в кого є «досвід». Саме тому останнім часом зросла кількість ВІЛ – інфікованих підлітків, які інфікувались через спільну голку або спільну рідину у наркогрупі.

ІІІ. Запитання присутніх до виступаючого.

  1. Що, на Вашу думку, зумовило зростання даної проблеми серед молоді?
  2. Які Ви бачите шляхи виходу із даної ситуації?

ІV. Учнівські повідомлення.

Куріння

Куріння тютюну – одна з «молодих» шкідливих звичок, яка має майже 500-літню історію, початок їй було покладено відкриттям Колумбом Америки. Після захоплення тютюном, що нібито стимулює сон, знімає втому, заспокоює біль, людство побачило серйозні негативні наслідки, що спостерігалися внаслідок його систематичного вживання. Так, нікотин, що міститься в тютюні, впливає на настрій курця і викликає оманне відчуття певного благополуччя і спокою. Але це тільки на початковій стадії вживання. Доведено, що систематичне куріння у підлітковому віці дуже шкідливо впливає на розвиток організму. Зокрема, гальмується процес статевого дозрівання, уповільнюється ріст, погіршується розвиток грудної клітки та м’язів, шкіра втрачає свою еластичність, з’являються зморшки. Внаслідок куріння у багатьох молодих людей постійно болить голова і послаблюється пам’ять, знижується концентрація уваги, порушуються сон і апетит.

Алкоголь

Важко переконати людину в тому, що вживання алкоголю небезпечне, на тлі існуючих численних тверджень про його нібито тонізуючу дію.

Чи не тому 28000 з 100000 українців вкорочують собі вік?

Так. Алкоголізм – це хвороба. Зрозуміло, що вживання спиртних напоїв і зловживання ними – ще не хвороба. Однак це той шлях, що може призвести до хвороби. Найчастіше на нього стають люди, що легко попадають під вплив «авторитетів», – молоді люди з слабкими нервами, ті, хто конфліктує зі своєю сім’єю чи суспільними нормами. Іноді основним мотивом спробувати алкогольні напої стає цікавість, але частіше причина саме в складних, неприємних відносинах, що склались в колі друзів чи в сім’ї. Дуже небезпечне бажання молодих людей пити заради підтримки компанії, створення гарного настрою, або для того, щоб бути схожим на дорослих.

Людині, яка вживає алкоголь, здається, що його невелика доза притупляє неприємні відчуття, знімає втому. Виникає уявне відчуття благополуччя і звільнення від турбот і тривог, поліпшується самопочуття.      На жаль, захоплення малими дозами, рано чи пізно призводить до систематичного вживання алкоголю. Поступово справа доходить до алкоголізму, а це найпростіший шлях до деградації особистості.

Наркотики

Наркотики – це справжнє лихо у всіх країнах світу. Наркотики стали причиною передчасної смерті багатьох людей. У цей вир втягуються юнаки, дівчата і навіть діти.

Наркотики – це речовини, які завдають величезну шкоду як окремій особистості, так і суспільству в цілому.

Наркотики можна розділити на легалізовані і нелегалізовані. Легалізовані наркотики – тютюн, алкогольні напої, ліки, кава, чай, засоби побутової хімії, рослини тощо.

Нелегалізовані наркотики – коноплі, героїн, кокаїн та інші, занесені до міжнародного переліку заборонених психотропних речовин.

Всі наркотики характеризуються руйнівним впливом на фізичний та психічний стан здоров’я підлітків і їхню соціальну поведінку. Трагедія полягає в тому, що для деяких людей (особливо молодих) навіть одноразового вживання наркотику може бути достатньо, щоб опинитися у полоні наркотичної залежності.

Наркотики – це страшно! Зроби свій вибір.

V. Виступ лікаря – нарколога.

 Аналіз звички палити дає змогу стверджувати, що є чотири етапи паління:

Близько 90% курців вважають паління шкідливим для себе, і лише дві третини роблять спробу покинути палити. Є кілька типів наслідків паління.

Незважаючи, на те, що паління швидко стає звичкою й може призвести до нікотинової залежності, людина у змозі покинути палити. Деякі молоді люди вважають, що у підлітковому віці, коли ти ще здоровий, можна палити, а потім у будь – яку мить можна покинути. На жаль, це зробити потім непросто. Організм вже залежний від нікотину, і бажання закурити стає нестерпним. Дорослі, що забороняють палити дітям і підліткам, мають розуміти, що це нелегко. Усі, хто хоче покинути палити, потребують особливої підтримки зі сторони оточуючих.

Тобто оптимальним варіантом є проведення превентивної роботи щодо боротьби з палінням серед тієї категорії молоді, яка ще не почала палити чи палить експериментально.

VІ. Запитання присутніх до виступаючого.

VІІ. Учнівські повідомлення під рубрикою «Цікаво знати».

VIII. Психологічний тренінг на тему «Курити чи не курити».

(Учасники розділяються на групи. Кожна з них отримує картку з описом ситуації, яку необхідно вирішити. Перед учасниками розкладаються картки. Кожна з груп вибирає одну з карток. Користуючись схемою прийняття рішень, групи мають знайти вихід із запропонованої ситуації).

Ситуація: «багато моїх друзів курять і мені пропонують закурити».

Проблема, яку повинні вирішити групи: «закурити чи не закурити».

Після обговорення завдання групи представляють свої виходи з проблемної ситуації для обговорення в загальному колі учасників.

Питання для обговорення:

Картки прийняття рішень

Картка 1 Картка 2 Картка 3
Не встояв і погодивсяз пропозицією Агресивно відмовився Відмовився і розповівпро шкоду куріння

 До уваги тренера: тренер нагадує учасникам схему прийняття рішень, яка допоможе у вирішенні проблем та життєвих ситуацій. Плакат «Етапи» висить на стіні. Важливим є якщо учасники наводять приклади ситуацій, розширюючи їх, додаючи нових елементів. Це є ознакою активного збагачення досвіду учасників. Але це не повинно завдавати шкоди аналізу тих чи інших дій.

 Схема прийняття рішення

Етап 1: Формулювання рішення. Сформулюй своє рішення, яке ти хочеш прийняти, або проблему, яку ти хочеш розв’язати.
Етап 2: Аналіз варіантів. Збери інформацію або розглянь можливі варіанти, в яких можна вибрати кращий. Розглянь добрі і погані наслідки кожного варіанту.
Етап 3: Прийняття рішення. Вибери варіант, який розв’яже проблему або буде найкращим рішенням.
Етап 4: Прийняття відповідальності. Візьми на себе відповідальність за власне рішення.
Етап 5: Дай оцінку своєму плану і рішенню. Дай оцінку розвитку подій. Чи було рішення, яке ти прийняв, правильним?

IX. Підсумки «круглого столу».

 

Завантажити презентацію до позакласного заходу: Вибір є завжди в кожного з нас

2 відповіді до “Позакласний захід: “Вибір є завжди в кожного з нас””

  1. інна коментує:

    Цікава інформація , можна використати і на годинах спілкування.

  2. Анонімний коментує:

    Дійсно вибір є в кожного з нас. Головне зробити правильний вибір.

Напишіть відгук

*

Правовий календар подій

1 березня Всесвітній день цивільної оборони
8 березня Міжнародний жіночий день
9 березня День народження Тараса Шевченка
15 березня Всесвітній день захисту прав споживачів
18 березня День працівника податкової та митної справи України
21 березня Міжнародний день боротьби за ліквідацію расової дискримінації
4 квітня Обережно – міни! (Міжнародний день просвіти з питань мінної небезпеки і допомоги в діяльності, пов’язаної з розмінуванням)
5 квітня Перша конституція
11 квітня
Міжнародний день визволення в’язнів фашистських концтаборів
18 квітня
Міжнародний день пам’яток та історичних місць
26 квітня
Міжнародний день інтелектуальної власності
Міжнародний день пам’яті Чорнобиля