Завдання ІІІ етапу Всеукраїнської олімпіади юних правознавців 2013-2014 н.р. для 9 класу з правознавства

Завдання 1. Тестиаксимум 10 балів, по 1 балу за кожну правильну відповідь).

1.Георгій домовився із приватним підприємцем Олодаром про те, що Олодар протягом одного тижня відремонтує йому (Георгію) автомобіль і отримає за якісно виконану роботу 3 000 грн. Якою галуззю права регулюються правовідносини, які виникли між Георгієм та Олодаром після укладення між ними договору?

  1. Дідусь подарував 12 – и річному онукові велосипед. Онук обміняв цей велосипед із 16 – и річним сусідом на ковзани. Назвіть умову дійсності правочину, яка була порушена у цій ситуації.
  2. Наявність у державі поділу влади на законодавчу, виконавчу та судову характеризує державу як … Закінчіть фразу.
  3. Володимир придбав у магазині меблі невисокої якості, однак за документами вони проходили як високоякісний продукт одного із виробників із світовим іменем. Назвіть два способи захисту судом цивільних прав, з числа яких Володимир може один обрати.
  4. У одній із шкіл міста Донецька у класних приміщеннях температура не перевищувала 12 градусів. До того ж класні приміщення дуже погано освітлювалися. Яке право учнів порушувалися при таких обставинах?
  5. У Конституції України однією із підстав для дострокового припинення повноважень Президента України названо неможливість виконання повноважень за станом здоров’я. При цьому має бути подано відповідний медичний висновок. У чому полягає невизначеність питання щодо надання медичного висновку?
  6. За договором, який уклали між собою Володимир та Семен, перший мав щодня відвозити другого на роботу і назад за плату, про яку вони домовилися. Виплата відпускних і оплата листків тимчасової непрацездатності не передбачалася. У які правові відносини за галузевою ознакою вступили Володимир та Семен, уклавши такий договір?
  7. Відор викрав із підприємства, на якому працював, деталь вартістю 89 гривень. Назвіть види юридичної відповідальності, до яких його можна притягнути за таке неправомірне діяння.
  8. Двадцятип’ятирічний громадянин України Литовченко, який був зареєстрований як виборець на одній із виборчих дільниць Києва, прийшов у день голосування на виборчу дільницю, пред’явив посвідчення водія, однак йому було відмовлено у видачі виборчого бюлетеня. Чи правомірною є відмова?
  9. Класний керівник 9 – А класу однієї із сільських шкіл Закарпатської області заявила своїм учням, що якщо вони не продовжать навчання у 10 класі, то вони не виконають свій конституційний обов’язок по здобуттю повної загальної середньої освіти. Спробуйте спростувати це твердження.

Завдання 2. Виправіть юридичні помилки допущені у тексті, який містить Конституція України (максимум 10 балів, по 1 балу за кожну виправлену помилку).

Людина, її життя і здоров’я, честь і добробут, недоторканність і безпека визнаються в Україні соціальною цінністю. Носієм суверенітету і одним з джерел влади в Україні є народ. В Україні визнається місцеве самоврядування. Права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, є невичерпними. Громадянин України має право на освіту. Чергові вибори до Верховної Ради України відбуваються в останню неділю березня п’ятого року повноважень Верховної Ради. Кожен має право захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань. Особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено прокуратурою. Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є правом громадян України. Незнання законів звільняє від юридичної відповідальності.

Завдання 3. Поясніть у чому полягає відмінність між (14 балів):

1.Правом і законодавством. 2. Правами людини і правами громадянина.

Завдання 4. Дайте відповіді на питання (максимум 10 балів).

1.Визначіть зайвий елемент у запропонованому переліку з огляду на склад нижче названих організацій, свою відповідь обґрунтуйте (2 бали): політична партія, громадська організація, громадська спілка.

  1. Наведіть приклад конклюдентних дій у спадкових правовідносинах (2 бали).
  2. Назвіть факультативну (необов’язкову) складову системи місцевого самоврядування (2 бали).
  3. Визначте зайве із прав у запропонованому переліку, свою відповідь обґрунтуйте (2 бали): право на житло, право на недоторканність житла, право на достатній життєвий рівень.

5.Із числа обставин, які виключають юридичну відповідальність, назвіть ту обставину, яка прямо зазначена у Конституції України (2 бали).

Завдання 5. Розв’яжіть задачі (20 балів)

Задача № 1

Галина та Тимофій уклали шлюб у 1989 році. У 2000 році вони придбали будинок. У свідоцтві про право власності на будинок власником було вказано Галину. Подружжя мало сина Олексія, який постійно проживав у будинку разом з батьками, та дочку Марію, яка з 2005 року проживала окремо від батьків. У 2007 році Тимофій помер, заповіту не залишив. Після його смерті Галина та Олексій продовжували проживати в будинку. У 2011 році померла Галина, вона теж заповіту не залишила. Олексій та Марія подали заяву до нотаріальної контори про прийняття спадщини. Марія сподівалася, що вона успадкує 1/2 будинку. Однак у нотаріальній конторі їй було видано Свідоцтво про право на спадщину, відповідно до якого вона успадкувала менше ніж половину будинку. Визначіть, яку частку будинку успадкувала Марія і чому саме таку.

Задача № 2

      У кожній із нижченаведених ситуацій визначіть наявність чи відсутність факту порушення законодавства про захист прав споживачів.

Ситуація 1. Марія придбала у магазині «Престиж» дорогого светра. На етикетці не було вказано, що цю річ не можна прати з використанням деяких пральних порошків.

Ситуація 2. Валентин придбав у супермаркеті торт, виробником якого було зазначено кондитерську фабрику, хоча насправді торт було виготовлено фізичною особою – підприємцем Данканичем.

Ситуація 3. На етикетці йогурту було вказано, що строк придатності цього продукту становить 10 днів і обчислюється із дня продажу товару.

Ситуація 4. Василь у вересні 2009 року придбав у магазині телевізор, на який було встановлено гарантійний строк тривалістю в один рік. З 1 – го листопада того ж року телевізор перестав працювати. Відремонтувати виріб не вдалося. 15 – го листопада 2009 року Василю телевізор замінили на аналогічний. 10 листопада 2010 року телевізор знову вийшов з ладу. У магазині покупцеві відмовили у проведенні безоплатного ремонту.

Ситуація 5. Маргарита придбала у магазині постільну білизну. Однак вдома з’ясувалося, що простині замалі для того, щоб їх можна було заправити у широке ліжко. Обміняти товар на аналогічний у магазині Маргариті відмовили, не дивлячись на те, що річ не була у використанні, було збережено її товарний вигляд, споживчі властивості і ярлики, а також касовий чек, виданий магазином.

Ситуація 6. На етикетці продовольчого товару не було зазначено, що товар містить генно модифіковані організми.

Ситуація 7. Михайло у вересні 2010 року придбав у магазині « Комета» пральну машинку автомат із гарантійним строком один рік. Часто він прав у ній своє спортивне взуття. У грудні того ж року машинка вийшла з ладу. Магазин відмовився провести безоплатний ремонт виробу, не дивлячись на те, що гарантійний строк ще не закінчився.

Ситуація 8. Магдалина придбала у магазині морозиво, від споживання якого отримала харчове отруєння. Магазин відмовився відшкодувати витрати на лікування Магдалини, незважаючи на доведення факту харчового отруєння внаслідок споживання продовольчого продукту придбаного у магазині.

Ситуація 9. Валерій придбав у магазині мобільний телефон, на який було встановлено гарантійний строк тривалістю в один рік. Через два місяці телефон вийшов з ладу. На час ремонту Валерій пред’явив магазину письмову вимогу про надання йому товару аналогічної марки і моделі. У магазині покупцеві запропонували товар аналогічної марки, однак іншої моделі.

Ситуація 10. 20 лютого 2013 року закінчився строк придатності рибних консервів «Сардинелли». Однак магазин продовжував їх продаж.

Завдання 6.

Припинення громадянства України: підстави, перешкоди до припинення громадянства, органи, які вирішують питання припинення громадянства. (11 балів).

Максимальна кількість балів за виконання всіх завдань – 75

 

Відповіді на завдання

Завдання 1.

1.Ситуація регулюється цивільним правом. 2. Була порушена умова щодо сторін, оскільки онук вийшов за межі часткової дієздатності. 3. … правову. 4. Визнання правочину недійсним, як такого, що укладений під впливом обману або ж припинення правовідношення. 5. Право на безпечні і нешкідливі умови навчання. 6. Ні в Конституції України, ні в будь – якому іншому законі не визначено, який орган або установа мають право надавати відповідний медичний висновок. 7. Семен та Володимир вступили у цивільно – правові відносини. 8. Адміністративна, матеріальна, дисциплінарна. 9. Відмова є правомірною, оскільки посвідчення водія не є тим документом, при пред’явленні якого може бути видано виборчий бюлетень. 10. Повну загальну середню освіту можна здобути також і в професійних ліцеях, технічних училищах, коледжах тощо. Тому не продовження навчання у 10 класі загальноосвітньої школи не означає, що виконання конституційного обов’язку по здобуттю повної загальної середньої освіти є неможливим.

Завдання 2.

Людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. В Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування. Права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Кожен має право на освіту. Чергові вибори до Верховної Ради України відбуваються в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень Верховної Ради. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань. Особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду. Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов’язком громадян України. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.

Завдання 3.

  1. Відмінні ознаки права і законодавства

1.Право є системою норм, а законодавство є зовнішньою формою вираження норм.

2.Право і законодавство співвідносяться як зміст і форма.

3.На розвиток та формування права впливають насамперед об’єктивні фактори, а на функціонування та формування законодавства впливають здебільшого фактори суб’єктивного характеру.

4.Структурними елементами права є норми, а структурними елементами законодавства є розділи, глави та статті, що містять у собі приписи.

5.Право є загальнообов’язковим, а законодавство має певну юридичну силу.

6.За обсягом законодавство ширше права, тому що змістовно включає деякі ненормативні положення, наприклад, програмні цілі.

7.Предмет права більш однорідний, ніж предмет законодавства.

8.Право поділяється на галузі за ознакою предмета правового регулювання і методу, а законодавство тільки за ознакою предмета правового регулювання.

9.Законодавство є формою життя права.

10.Право як система має лише горизонтальну будову, а законодавство також вертикальну.

2.Відмінні ознаки прав людини (далі – ПЛ) і прав громадянина (далі – ПГ)

1.Коло ПГ дещо ширше, ніж коло ПЛ.

2.ПЛ є поза територіальними, тобто існують незалежно від державного визнання, закріплення в законі і поза зв’язком їх носія з конкретною державою, а ПГ передбачають наявність громадянства, тобто необхідного правового зв’язку особи і держави.

3.ПЛ є загально соціальними, тобто належать людині через факт народження як природні, невідчужувані права, тобто не завжди виступають як юридичні категорії (апатриди, біженці не мають статусу громадянства, але мають права людини), а ПГ є спеціально-соціальними (юридичними), тобто закріплюються у законодавстві і перебувають під захистом держави, громадянином якої є дана особа.

4.Реалізація ПЛ здійснюється у сфері будь-якого громадянського суспільства, де б не знаходилася людина, а реалізація ПГ охоплює сферу відносин індивіда з певною державою.

5.Політичними правами наділені майже виключно громадяни, а людина, яка не є громадянином, за деякими винятками, таких прав не має. Наприклад, тільки громадяни мають право голосу на виборах і референдумах, можуть бути членами політичних партій, перебувають на державній службі, військовій службі, службі у правоохоронних органах.

6.ПГ значно ширшими є в соціально-економічній сфері, наприклад, тільки громадяни можуть мати у приватній власності земельні ділянки сільськогосподарського призначення.

7.Ширшими є ПГ і у сфері працевлаштування. Наприклад, тільки громадяни можуть бути членами екіпажу повітряних суден.

  1. Відмінні ознаки договору купівлі – продажу (далі ДКП) та договору дарування (далі ДД).

1.ДКП є консесуальним, а ДД може бути як реальним так і консесуальним.

2.ДКП є двостороннім і оплатним, а ДД – одностороннім і безоплатним.

3.ДД може укладатися із взяттям дарувальником на себе зобов’язання передати дарунок, який є в наявності, у майбутньому, а предметом ДКП може бути товар, який буде створений продавцем у майбутньому, тобто його ще нема.

4.Не повністю співпадають вимоги щодо форми цих договорів. ДКП може укладатися в усній або нотаріальній письмовій формі, а ДД – усній, простій письмовій і нотаріальній письмовій формі.

5.Предметом ДД на відміну від ДКП можуть бути валютні цінності.

6.Право дарування майна належить тільки власникові, а право продажу майна в окремих випадках може належати іншим особам (наприклад у випадку примусового продажу).

7.Продавець зобов’язаний попередити покупця про всі права третіх осіб на річ, що продається, а законом такого обов’язку дарувальника не передбачено.

8.Зовсім різними є підстави для розірвання ДД і ДКП.

9.ДД може бути встановлений обов’язок обдаровуваного вчинити певну дію майнового характеру на користь третьої особи або утриматися від її вчиненння, але ні при яких обставинах подібний обов’язок не може покладатися на покупця.

10.Дарування речей може бути обумовлене їх цільовим призначенням (пожертва), але таке виключається щодо продажу речей.

11.У ДКП момент укладання договору і момент виникнення права власності на річ у часі не співпадають, а у ДД можуть співпадати, а можуть і не співпадати, крім того в ДКП право власності на річ може перейти раніше передачі самої речі.

Завдання 4.

1.Зайва громадська спілка, оскільки до її складу можуть входити як юридичні, так і фізичні особи, а до складу політичної партії та громадської організації можуть входити тільки фізичні особи. 2. Вступ спадкоємця у фактичне володіння та управління майном, тобто без подання заяви про прийняття спадщини. 3. Органи самоорганізації населення. 4. Зайве право на недоторканність житла, оскільки воно є особистим правом, а решта прав – соціальні. 5. Право і обов’язок не виконувати явно злочинні накази та розпорядження. Тобто не підлягає юридичній відповідальності особа, яка відмовилася виконати явно злочинний наказ чи розпорядження.

Завдання 5.

Задача № 1

Дана ситуація врегульована нормами цивільного права (інститут спадкування) та сімейного права (інститут майнових прав та обов’язків подружжя). Основними нормативно – правовими актами, які стосуються даної ситуації є Цивільний кодекс України ( далі – ЦКУ) та Сімейний кодекс України (далі – СКУ). Відповідно до ч. 2 ст. 61 СКУ кожна річ набута за час шлюбу, крім речей індивідуального користування, є об’єктом права спільної сумісної власності подружжя. Така річ буде об’єктом права спільної сумісної власності подружжя і в тому випадку, якщо право власності оформлено на одного з подружжя. Отже, будинок належав подружжю на праві спільної сумісної власності. Тому після смерті Тимофія успадковувалася 1/2 будинку. Як видно з умов задачі у Тимофія було троє спадкоємців першої черги, а саме: дружина (вдова), син Олексій та дочка Марія. Оскільки Марія протягом 6 місяців з моменту відкриття спадщини за батьком не подала заяву про прийняття спадщини, то вона вважається такою, що не прийняла спадщину (ч. 1 ст. 1272 ЦКУ). У свою чергу Галина та Олексій вважаються такими, що прийняли спадщину через вчинення конклюдентних дій, тобто вступ у фактичне володіння та управління спадковим майном, оскільки після смерті спадкодавця продовжували проживати у помешканні, яке при житті наполовину йому належало (ч. 3 ст. 1268 ЦКУ). Таким чином, після смерті Тимофія його дружина (вдова) Галина та син Олексій успадкували по ¼ будинку. У зв’язку з цим після смерті Галини успадковувався не весь будинок, а тільки ¾ будинку. Тому Марія, як один із двох спадкоємців першої черги могла успадкувати не ½ будинку, а тільки половину від ¾ будинку.

Задача № 2

Ситуація 1. Було порушено право споживача на необхідну інформацію про продукцію ( п.4 ч.1 ст. 4 Закону України »Про захист прав споживачів).

Ситуація 2. В обіг було введено фальсифіковану продукцію. Було порушено право споживача на належну якість продукції (ч. 4 ст.6 Закону України »Про захист прав споживачів»).

Ситуація 3. Строк придатності продовольчих товарів має обчислюватися не із дня продажу товару, а з дня його виготовлення. Має місце порушення гарантійних зобов’язань виробником продукції. (ч. 3 ст.7 Закону України »Про захист прав споживачів»).

Ситуація 4. При обміні товару його гарантійний строк обчислюється заново від дня обміну. Оскільки від дня обміну телевізора до його поломки пройшло менше року, то має місце порушення гарантійних зобов’язань продавцем продукції. (ч. 7 ст.7 Закону України »Про захист прав споживачів»).

Ситуація 5. Порушення законодавства про захист прав споживачів відсутнє, оскільки постільна білизна входить до переліку товарів належної якості, які не підлягають обміну. (ч.1 ст. 9 Закону України »Про захист прав споживачів», Постанова Кабінету Міністрів України від 13.03 .1994 №172 ).

Ситуація 6. Було порушено право споживача на достовірну інформацію про продукцію. (п.4 ч.1 ст. 4 Закону України »Про захист прав споживачів»).

Ситуація 7. Порушення законодавства про захист прав споживачів відсутнє, оскільки споживачем було порушено правила використання товару. (ч. 4 ст.6 Закону України »Про захист прав споживачів»).

Ситуація 8. Порушено право споживача на відшкодування шкоди заподіяною небезпечною для здоров’я продукції (п.5 ч. 1 ст.4 Закону України »Про захист прав споживачів»).

Ситуація 9. Порушення законодавства про захист прав споживачів відсутнє, оскільки у таких випадках має надаватися товар аналогічної марки, однак модель може бути інша (ч. 9 ст.8 Закону України »Про захист прав споживачів»).

Ситуація 10. Порушено право споживачів на безпеку продукції. (п.3 ч. 1 ст.4 та ч.3 ст.7 Закону України »Про захист прав споживачів»).

Завдання 6.

Громадянство України припиняється:
1) внаслідок виходу з громадянства України; 2) внаслідок втрати громадянства України; 3) за   підставами,   передбаченими міжнародними договорами України.
Вихід з громадянства України
Громадянин України, який відповідно до чинного законодавства України є таким, що постійно проживає за кордоном, може вийти з громадянства України за його клопотанням.     Якщо дитина виїхала разом з батьками на постійне проживання за кордон і батьки виходять з громадянства України, за клопотанням одного з батьків разом з батьками з громадянства України може вийти і дитина.
Якщо один з батьків виїхав разом з дитиною на постійне проживання за кордон і виходить з громадянства України, а другий залишається громадянином України, дитина може вийти з громадянства
України разом з тим із батьків, який виходить з громадянства України, за його клопотанням.
Якщо один з батьків виїхав разом з дитиною на постійне проживання за кордон і виходить з громадянства України, а другий є іноземцем чи особою без громадянства, дитина може вийти   з
громадянства України разом з тим із батьків, який виходить з громадянства України, за його клопотанням.
Якщо дитина виїхала на постійне проживання за кордон і її батьки   вийшли з громадянства України, дитина може вийти з громадянства України за клопотанням одного з батьків.
Якщо дитина виїхала на постійне проживання за кордон з одним із батьків і він вийшов з громадянства України, а другий є громадянином України, дитина може вийти з громадянства України за клопотанням про це того з батьків, який вийшов з громадянства України.
Якщо дитина виїхала на постійне проживання за кордон з одним із батьків і він вийшов з громадянства України, а другий є іноземцем чи особою без громадянства, дитина може вийти   з громадянства України з клопотанням того з батьків, який вийшов з громадянства України.
Дитина, яка відповідно до чинного законодавства України вважається такою, що постійно проживає за кордоном, може вийти з громадянства України за клопотанням одного з батьків     Дитина, яка набула громадянство України за народженням, якщо на момент її народження батьки або хоча б один із них були
іноземцями чи особами без громадянства, може вийти з громадянства України за клопотанням одного з батьків незалежно від місця проживання дитини.

Дитина, яка усиновлена подружжям, один з якого є громадянином України, а другий є іноземцем, може вийти з громадянства України за клопотанням усиновлювача, який є іноземцем.
Дитина, усиновлена іноземцями або особами без громадянства, може   вийти з громадянства України за клопотанням одного з усиновлювачів.
Вихід з громадянства України допускається, якщо особа набула громадянство   іншої   держави   або отримала документ, виданий уповноваженими органами іншої держави, про те, що громадянин України набуде її громадянство, якщо вийде з громадянства України.
Вихід дітей віком від 14 до 18 років з громадянства України може відбуватися лише за їхньою згодою.

Вихід з громадянства України не допускається, якщо особу, яка клопоче про вихід з громадянства України, в Україні притягнуто як обвинувачену у кримінальній справі або стосовно якої в Україні є обвинувальний вирок суду, що набрав чинності і підлягає виконанню.
Втрата громадянства України

Підставами для втрати громадянства України є:
1) добровільне набуття громадянином України   громадянства іншої держави, якщо на момент такого набуття він досяг повноліття.
2) набуття особою громадянства України внаслідок обману, свідомого подання неправдивих відомостей або фальшивих документів;
3) добровільний вступ на військову службу іншої держави, яка відповідно   до   законодавства   цієї держави не є військовим обов’язком чи альтернативною (невійськовою) службою.

Органи, які вирішують питання про припинення громадянства України
Президент України приймає рішення і видає укази про припинення громадянства України.
Комісії при Президентові України з питань громадянства розглядає заяви про вихід з громадянства України та подання про втрату громадянства України і вносить пропозиції Президенту України щодо задоволення
цих заяв та подань;
Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань громадянства та підпорядковані йому органи:

а) приймають заяви разом з необхідними документами щодо виходу з громадянства України дітей     перевіряють  наявність підстав для виходу з громадянства України і відсутність підстав, за наявності яких не допускається вихід з громадянства України, та разом зі своїм висновком надсилають на розгляд Комісії при Президентові України з питань громадянства;

б) готують подання про втрату особами громадянства України і разом з необхідними документами надсилають на розгляд Комісії при Президентові України з питань громадянства;
в) вилучають в осіб, громадянство яких   припинено    паспорти громадянина України, свідоцтва про
належність   до   громадянства   України,   тимчасові посвідчення громадянина України, паспорти громадянина України для виїзду за кордон, проїзні документи дитини та видають довідки про припинення
громадянства України.

 

Правила оцінювання завдань

Завдання 1. Тести оцінюються від 0 балів до 1 бала. Якщо відповідь неповна, то вона може бути оцінена у 0,5 бала. Максимальна кількість балів за виконання тестових завдань – 10.

Завдання 2 оцінюється у 10 балів, по 1 балу за кожну виправлену помилку.

Завдання 3 оцінюється у 14 балів. Перше порівняння оцінюється у 5 балів, друге порівняння – у 3,5 бали, третє порівняння – у 5,5 балів, по 0,5 бала за кожну правильно вказану відмінну ознаку.

Завдання 4.

1.За визначення зайвого елемента та за обґрунтування відповіді виставляється по 1 балу. 2. За наведення прикладу виставляється 2 бали. 3. За визначення факультативної складової системи місцевого самоврядування виставляється 2 бали. 4. За визначення зайвого елемента та за коротке обгрунтування такого вибору – по 1 балу. 5. За правильно вказану обставину виставляється 2 бали.

Завдання 5.

Правила оцінювання задачі № 1

Задача оцінюється в 10 балів. 1 бал треба виставити за те, що буде визначено галузі права та внутрігалузеві інститути, які врегульовують дану ситуацію, а також буде названо нормативно-правові акти, які стосуються даної ситуації. 1 бал треба поставити за те, якщо буде визначено, що відповідно до норм сімейного права кожна річ набута за час шлюбу, крім речей індивідуального користування, є об’єктом права спільної сумісної власності подружжя. 1 бал треба поставити за те, що буде вказано, що така річ буде об’єктом права спільної сумісної власності подружжя і в тому випадку, якщо право власності оформлено на одного з подружжя. 1 бал треба поставити за те, що буде вказано що після смерті Тимофія успадковувалася 1/2 будинку. 1 бал треба поставити за те, що буде визначено, що у Тимофія було троє спадкоємців першої черги. 1 бал треба поставити за те, що буде визначено, що оскільки Марія протягом 6 місяців з моменту відкриття спадщини за батьком не подала заяву про прийняття спадщини, то вона вважається такою, що не прийняла спадщину (ч. 1 ст. 1272 ЦКУ). 1 бал треба виставити у випадку, якщо буде вказано, що Галина та Олексій вважаються такими, що прийняли спадщину через вчинення конклюдентних дій, тобто вступили у фактичне володіння та управління спадковим майном (ч. 3 ст. 1268 ЦКУ). 1 бал необхідно виставити у випадку, якщо буде зазначено, що після смерті Тимофія його дружина (вдова) Галина та син Олексій успадкували по ¼ будинку. 1 бал треба виставити у разі, якщо буде вказано, що після смерті Галини успадковувався не весь будинок, а тільки ¾ будинку. 1 бал треба виставити, якщо буде точно визначено частку будинку, яку успадкує Марія.

Правила оцінювання задачі № 2

Задача оцінюється в 10 балів. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Завдання 6

Підстави припинення громадянства – 1,5 бала, по 0,5 бала за кожну правильно вказану підставу припинення громадянства; перешкоди до припинення громадянства – 1,5 бала; вихід з громадянства – 4 бали; втрата громадянства та повноваження органів, які вирішують питання припинення громадянства – по 2 бали.

Завдання

3 – го етапу Всеукраїнської олімпіади юних правознавців 2013-2014 н. р.

9 клас (Варіант 2)

Завдання 1. Тестиаксимум 10 балів, по 1 балу за кожну правильну відповідь).

1.Народним депутатом України може бути громадянин України, котрий досяг на день виборів:

а) 18 років; б) 21 рік; в) 25 років; г) 23 роки; д) 35 років.

  1. В Україні існують наступні освітньо – кваліфікаційні рівні:

а) бакалавр; б) професор; в) доцент; г) спеціаліст.

в) конкретні життєві ситуації, з настанням яких норма права пов’язує виникнення, зміну або припинення правових відносин.

3.До завдань виконавчої влади відносять:

а) розробка і здійснення загальнодержавних програм економічного, науково-технічного, соціального і культурного розвитку держави, здійснення правосуддя, оголошення стану війни і укладення миру;

б) затвердження та контроль за виконанням Державного бюджету, здійснення заходів щодо забезпечення обороноздатності і національної безпеки держави, забезпечення рівних умов розвитку всіх форм власності;

в) забезпечення державного суверенітету і економічної самостійності держави, виконання її конституції і законів, вживання заходів щодо забезпечення прав і свобод людини та громадянина, проведення фінансової, цінової, інвестиційної та податкової політики.

4.До структури суб’єктивного права включають:

а) гіпотезу, диспозицію, санкцію;

б) права на дії зобов’язальної сторони, право на захист своїх прав, право на власні дії;

в) юридичні обов’язки та суб’єктивні права громадян, правові відносини;

г) право на власні дії, право на захист своїх прав, право на життя, честь, гідність, недоторканність, свободу слова.

5.Під терміном «жорсткість» конституції розуміють:

а) форму захисту конституції від втручання політичних партій;

б) властивість конституцій тоталітарних держав;

в) форму захисту конституції від будь-якого втручання;

г) властивість писаних конституцій, що зумовлює формальні гарантії стабільності в конституційному регулюванні.

6.Підставами набуття громадянства України є:

а) указ Президента України щодо конкретної особи;

б) походження особи, а також всі інші випадки, передбачені Конституцією України;

в) народження та походження особи;

г) час та місце народження особи.

7.Яка з юридичних властивостей Основного Закону надає можливість звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина на підставі Конституції України:

а) стабільність; б) юридичне верховенство; в) пряма дія норм; г) особливий правовий захист.

8.Юридичними підставами виникнення правових відносин є:

а) правові норми, що передбачають та регулюють ці відносини;

б)наявність у суб`єктів права, які наділені відповідною правосуб’єктністю, що                                                             включає правоздатність і дієздатність цих осіб;

в) юридичні факти, які безпосередньо зумовлюють виникнення конкретних правовідносин.

  1. До особистих прав людини відносяться:

а) право на житло; б) право на недоторканність житла; в)право на особисте життя;

г) право на невтручання в особисте життя.

10.Споживачі мають право на:

а) недоторканність житла; б) невтручання в особисте життя; в) на вільний вибір місця проживання;

г)захист своїх прав державою.

Завдання 3. Вставте пропущені слова (максимум 10 балів).

  1. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються ………. Конституції України і повинні …………… їй.

2.Носієм ………… і …………. джерелом влади в Україні є народ.

3.Усі люди є …………. і ……….. у своїй гідності та правах.

4.Права і свободи людини є ………………… та ……………………….. .

5.При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження ……………та ………   існуючих прав і свобод

Завдання 3. Поясніть у чому полягає відмінність між (максимум 13 балів):

1.Приватною власністю і державною власністю. 2. Вищою освітою та загальною середньою освітою. 3. Законами та підзаконними актами.

Завдання 4. Дайте відповіді на питання.

1.Визначіть зайвий елемент у запропонованому переліку прав людини, свій вибір поясніть (2 бали): право на свободу світогляду та віросповідання, право на освіту, право на свободу літературної та технічної творчості.

  1. Наведіть не менш як два приклади прав, які можуть бути реалізовані тільки колективними діями осіб. (2 бали).
  2. Наведіть не менш як два приклади цивільних договорів, за якими одна сторона договору передає іншій стороні договору майно та право власності на нього. (2 бали).
  3. Визначте зайвий елемент у запропонованому переліку обставин, що виключають злочинність діяння з точки зору наявності протиправного посягання, свою відповідь обґрунтуйте (2 бали): необхідна оборона, затримання особи, яка скоїла злочин, уявна оборона.

5.Із трьох суб’єктів законодавчої ініціативи оберіть той, якому належить виключне право щодо подання одного із видів законопроектів. Свій вибір поясніть. (2 бали).

Завдання 5. Розв’яжіть задачі (максимум 20 балів)

Задача № 1      

У одній із шкіл м. Доброполя учні займалися у навчальних кабінетах, де температура повітря не піднімалася вище 14 градусів Цельсія. Наказом директора у школі було заборонено створення первинних осередків громадських організацій. При цьому керівник навчального закладу мотивував своє рішення посиланням на ст. 37 Конституції України, відповідно до якої у навчальних закладах не можуть створюватися первинні осередки об’єднань громадян .Класні керівники 9-11-их класів, щоб не допустити трудової діяльності своїх учнів у позаурочний час, часто залишали їх у школі під різними приводами. До порушників дисципліни часто застосовувались фізичні заходи впливу. Деяким учням чинилися перешкоди у переведенні до інших навчальних закладів. За рішенням адміністрації школи участь учнів в олімпіадах, які мали семестрові оцінки з відповідного предмета від 9 до 12-ти балів, була обов’язковою. Директор школи використовував безплатну працю учнів на своїй присадибній ділянці. Класні керівники часто під різними приводами затримували після уроків актив класу з тією метою, щоб ці учні не могли взяти участь у роботі шкільного парламенту. Яка галузь права регулює правовідносини, про які ідеться в умові задачі. Назвіть законодавчі акти, які стосуються цієї ситуації. Які права учнів порушувалися у цьому навчальному закладі?

Задача № 2      

12-річний Дмитро Новіков одержав до Нового Року в подарунок від діда велосипед. Оскільки Дмитрові терміново знадобилися ковзани, він продав велосипед знайомому підлітку 16 років, Сидоренку Костянтину, а на виручені гроші купив ковзани.

Батько Дмитра, дізнавшись про це, розцінив вчинок сина як неповагу до діда, звернувся до Костянтина з проханням взяти гроші і повернути велосипед. Проте Костянтин узяти гроші і повернути велосипед відмовився, заявивши, що ціну він дав за покупку нормальну, а Дмитро продав велосипед, що належав не батькові, а самому Дмитру, що кожен може сам розпоряджатися майном, що належить йому, і підстав для розірвання договору немає.

1) Чи має юридичну силу договір продажу велосипеда між згаданими підлітками?

2) Які права має батько Дмитра в цій ситуації і як вони можуть бути реалізовані? Підготуйте консультацію для батька Дмитра.

Завдання 6. (Максимум 12 балів)

Правовідносини: поняття, ознаки, склад, види та підстави виникнення, зміни і припинення (підстави виникнення зміни і припинення подайте у вигляді схеми) .

Максимальна кількість балів за виконання всіх завдань – 75

 

Відповіді на завдання:

Завдання 1.

  1. б. 2. а, г. 3. в. 4. б. 5. г. 6. в. 7. в. 8. в. 9. б, г. 10. г.

Завдання 2.

1……. відповідно …..відповідати…2……суверенітету ………. єдиним. 3……..вільними …… рівними…..4. …….невідчужуваними….. непорушними. 5. ….змісту ……. обсягу.

Завдання 3.

  1. Відмінні ознаки приватної власності (далі – ПВ) і державної власності ( далі – ДВ)
  2. Суб’єктами права ПВ є два: юридичні особи та фізичні особи, а суб’єктом ДВ є тільки один – держава Україна.
  3. Не повністю співпадають підстави для набуття і припинення права ПВ та ДВ.
  4. Об’єктом права ДВ може бути будь-яке майно, а об’єктом права ПВ не може бути майно, перелік якого визначено законодавством.
  5. Управління майном, що є об’єктом права ПВ, здійснюється самим власником або уповноваженою ним особою, а управління майном, що є об’єктом права ДВ не державою безпосередньо, а її органами.
  6. Майно, яке перебуває у ДВ, на відміну майна, що перебуває у ПВ, може безоплатно передаватися у комунальну власність.
  7. Майно, яке перебуває у ДВ , може бути передано у ПВ через приватизацію, а майно, яке перебуває у ПВ може бути націоналізовано, конфісковано чи реквізовано, і, таким чином, перейти у ДВ.
  8. Можливе примусове відчуження майна, яке перебуває у ПВ на користь держави, а зворотнє виключається.
  9. Суб’єкти права ДВ можуть бути спадкоємцями тільки за заповітом, а суб’єкт права ПВ також за законом (крім юридичних осіб).
  10. Відмінні ознаки вищої освіти (далі – ВО) та загальної середньої освіти (далі – ЗСО).

1.Повна ЗСО, на відміну від ВО, є обов’язковою.

2.Заклади ВО підлягають акредитації, а заклади ЗСО – атестації.

3.Рішення про створення, реорганізацію та ліквідацію закладів ВО приймають Кабінет Міністрів України (щодо закладів третього і четвертого рівнів акредитації) та Міністерство освіти і науки України (щодо закладів першого і другого рівнів акредитації), а рішення про створення, реорганізацію та ліквідацію ЗСО – місцеві органи державної виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

4.Вищі навчальні заклади здебільшого перебувають у державній власності, а практично всі заклади ЗСО – у комунальній.

5.Після закінчення навчання у закладі ВО його випускники отримують диплом, а випускники закладу ЗСО – атестат (свідоцтво).

6.У закладах ВО діє вчена рада, а у закладах ЗСО – педагогічна рада.

7.Для ВО встановлюються як освітні так і освітньо – кваліфікаційні рівні, а для ЗСО -тільки освітні рівні.

8.У ЗСО, на відміну від ВО, існує така форма освіти як педагогічний патронаж.

9.Зарахування до закладів ВО проводиться на конкурсній основі, а прийом до закладів ЗСО на такій основі проводиться тільки в окремих випадках.

10.Не співпадає тривалість навчального року і канікул у закладах ЗСО і у закладах ВО.

11.У закладах ВО іспити складають після кожного семестру, а у закладах ЗСО – тільки при завершенні здобуття двох освітніх рівнів.

12.У один із типів закладів ЗСО (школу соціальної реабілітації), на відміну від будь-якого типу закладів ВО, особи можуть направлятися за рішенням суду.

13.Середню освіту можна здобути тільки один раз, а вищу освіту – декілька разів (за різними спеціальностями).

14.У державних і комунальних закладах ВО, на відміну від комунальних закладів ЗСО, можливе навчання на договірній основі.

15.Повна загальна середня освіта здобувається на протязі 11 років, а повна вища освіта – на протязі 5-6 років.

16.У закладах ВО навчаються студенти, які можуть отримувати стипендію, а у закладах ЗСО навчаються учні, виплата яким стипендії законодавством про освіту не передбачається.

17.Закладам ВО, на відміну від закладів ЗСО, може надаватися автономія.

  1. Закладам ВО, на відміну від закладів ЗСО, може надаватися статус національних.
  2. У закладах ВО оцінювання знань відбувається за п’ятибальною системою, а у закладах ЗСО – за дванадцятибальною.
  3. Особи, які здобули ВО, на відміну від осіб, які здобули СО, отримують документ про оволодіння певною спеціальністю.
  4. Відмінні ознаки законів та підзаконних актів (далі ПА).

1.Закони регулюють найбільш важливі суспільні відносини, а ПА – менш важливі.

2.Закони приймаються або парламентом, або безпосередньо народом на референдумі, а ПА можуть видаватися різними державними органами, в тому числі і парламентом, який приймає закони.

3.Закони мають більш високу юридичну силу, ніж ПА, а останні не повинні містити положень, які суперечили б тим, що закріплені в законах.

4.Не співпадає порядок прийняття законів і ПА та введення їх у дію.

5.Закон може бути скасований тільки тим органом, який його прийняв, а ПА також вищестоячим органом.

6.За різними принципами здійснюється класифікація законів і ПА.

7.Закони можуть прийматися тільки виборним органом держави, а ПА можуть видаватися також органами, які є призначуваними.

8.Закони приймаються тільки державним органом (в унітарній державі), а ПА видаються також органами місцевого самоврядування.

Завдання 4.

1.Зайве право на свободу світогляду та віросповідання, оскільки це право є особистим, а решта прав є культурними правами. 2. Прикладами таких прав можуть бути право на страйк та право на участь у мітингах і демонстраціях. 3. Прикладами таких договорів можуть бути договір купівлі – продажу та договір дарування. 4.Зайвою є уявна оборона, оскільки у цьому випадку, на відміну від двох інших, має місце реальне посягання. 5. Кабінет Міністрів України, оскільки цей державний орган наділений виключним правом подання до парламенту Проекту Закону України «Про державний бюджет України на … рік».

Завдання 5.

Задача № 1      

         Ситуація, що аналізується, врегульована нормами адміністративного права. Нормативно-правовими актами, які стосуються даної ситуації є Закон України “Про освіту” та Закон України “Про загальну середню освіту”. Мало місце наступне порушення прав учнів.

По-перше, учням не було забезпечено безпечних і нешкідливих умов для навчання і праці. По-друге, було порушено право учнів на участь в об’єднаннях громадян, яке гарантоване Законом України “Про освіту”. У навчальних закладах допускається створення і діяльність організаційних структур громадських організацій, а відповідно до ст. 37 Конституції України не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій. По-третє, порушувалось право на трудову діяльність в позаурочний час. По-четверте, до учнів застосовувалися заходи фізичного насильства, заборонені законодавством. По-п’яте, було порушено право учнів на вибір закладу освіти. По-шосте, участь в олімпіадах є правом учнів, а не їх обов’язком і тому адміністрація не могла зобов’язувати учнів до участі в олімпіадах. По – сьоме, було порушено право учнів на захист від будь – яких форм експлуатації. По – восьме, було порушено право учнів на участь у громадському самоврядуванні.

Задача № 2      

У даному випадку мають місце цивільні правовідносини, які врегульовані Цивільним кодексом України, зокрема, відносини щодо укладення договору купівлі-продажу між малолітнім Новіковим та неповнолітнім Сидоренком. Крім того, відносини між Новіковим та його батьком врегульовані Сімейним кодексом України, як відносини щодо управління майном дитини. Суб’єктами цивільних правовідносин щодо укладення договору продажу велосипеда є малолітній Новіков та неповнолітній Сидоренко, об’єктом цих правовідносин є велосипед, юридичний зміст правовідносин складають суб’єктивні права та обов’язки учасників, які у даному випадку залежать від обсягу цивільної дієздатності цих підлітків.

Відповідно до ЦК України фізична особа, яка не досягла чотирнадцяти років (малолітня особа – 12-річний Дмитро Новиков), має часткову цивільну дієздатність, і вона має право самостійно вчиняти лише дрібні побутові правочини (Правочин вважається дрібним побутовим, якщо він задовольняє
побутові потреби особи, відповідає її фізичному, духовному чи
соціальному розвитку та стосується предмета, який має невисоку
вартість) та самостійно здійснювати особисті немайнові права на результати інтелектуальної, творчої діяльності, що охороняються законом.

Всі інші правочини від імені малолітньої особи вчиняють її батьки (усиновлювачі) або опікун.

Дмитро Новіков продав велосипед самостійно, отже, він уклав правочин купівлі-продажу велосипеда за межами своєї дієздатності, оскільки продаж велосипеда, хоча він і є власністю Дмитра, не є дрібним побутовим правочином.

Сидоренко Костянтин, 16 років, як неповнолітня особа (особа у віці від 14 до 18 років) має неповну цивільну дієздатність, обсяг якої визначений також ЦК України. Щодо можливості самостійно без згоди батьків Сидоренком купити велосипед, то це залежить від того, на чиї кошти він купував велосипед, наприклад, можливо, що ці гроші були його стипендією (він міг самостійно розпорядитися нею) тощо.

Відповідно до ЦК України правочин, який вчинено малолітньою особою за межами її цивільної дієздатності, може бути згодом схвалений її батьками (усиновлювачами) або одним з них, з ким вона проживає, або опікуном. Правочин вважається схваленим, якщо ці особи, дізнавшись про його вчинення, протягом одного місяця не заявили претензії другій стороні. У разі відсутності схвалення правочину він є нікчемним.

Отже, договір купівлі-продажу велосипеда вчинений Новіковим за межами його цивільної дієздатності, він не був схвалений батьком Дмитра, і, відповідно, є нікчемним, тобто не має юридичної сили.

У разі вчинення неповнолітньою особою (Сидоренком) правочину з малолітньою особою (Новіковим) настають наступні правові наслідки: кожна зі сторін зобов’язана повернути другій стороні усе одержане нею за цим правочином у натурі, тобто настає двостороння реституція. У разі неможливості повернення одержаного в натурі відшкодовується його вартість за цінами, які існують на момент відшкодування. Якщо у неповнолітньої особи відсутні кошти, достатні для відшкодування, батьки (усиновлювачі) або піклувальник зобов’язані відшкодувати завдані збитки, якщо вони своєю винною поведінкою сприяли вчиненню правочину або втраті майна, яке було предметом правочину.

Батько Дмитра, не схваливши цього правочину, оскільки Сидоренко відмовився добровільно повернути велосипед, має право звернутися до суду з позовом про застосування наслідків нікчемного правочину. Таким чином, договір купівлі-продажу велосипеда, укладений між Новіковим Дмитром та Сидоренком Костянтином, є нікчемним (недійсним), а батькові Дмитра слід звернутися до суду з позовом про застосування наслідків нікчемного правочину.

Завдання 6.

Правовідносини – це та частина суспільних відносин, яка врегульована нормами права.

Ознаками правовідносин є наступні:

Склад правовідносин становлять суб’єкти, об’єкти та зміст. Суб’єкти правовідносин – це учасники правовідносин. Ними можуть бути: фізичні особи, юридичні особи, держава Україна, територіальна громада, Автономна республіка Крим та іноземні держави. Для участі у правовідносинах фізичні особи повинні бути правоздатними і дієздатними. Правоздатність – це здатність мати права та обов’язки. Дієздатність – це здатність самостійно своїми діями набувати для себе прав, створювати для себе обов’язки та здатність нести відповідальність за скоєні правопорушення.

Об’єкти правовідносин – це ті соціальні цінності, матеріальні і нематеріальні блага з приводу яких учасники правовідносин вступають у правовідносини, здійснюють свої суб’єктивні юридичні права і суб’єктивні юридичні обов’язки. Розрізняють наступні види об’єктів правовідносин:

Зміст правовідносин (юридичний зміст) становлять взаємні права і обов’язки учасників правовідносин, тобто право однієї сторони правовідносин є обов’язком другої сторони і навпаки.

Існують наступні види правовідносин:

Підставами для виникнення, зміни і припинення правовідносин є юридичні факти, тобто конкретні життєві обставини, внаслідок яких правові відносини виникають, змінюються і припиняються. Схема юридичних фактів:

 

         Юридичні факти
       Події
     Діяння
    Правомірні
Неправомірні
Юридичні акти
Юридичні вчинки

Правила оцінювання завдань

Завдання 1. Тести оцінюються в 1 бал, або в 0 балів. Максимальна кількість балів за виконання тестових завдань – 10.

Завдання 2 оцінюється в 10 балів, по 1 балу за кожне правильно вставлене пропущене слово.

Завдання 3 оцінюється у 13 балів. Перше порівняння оцінюється у 4 бали, по 0,5 бала за кожен правильно вказаний пункт порівняння. Друге порівняння оцінюється у 5 балів, по 0,25 бала за кожен правильно вказаний пункт порівняння. Третє порівняння оцінюється у 4 бали, по 0,5 бала за кожен правильно вказаний пункт порівняння.

Завдання 4 оцінюється у 10 балів.

1.Віднайдення зайвого елемента та пояснення вибору цього елемента оцінюється по 1 балу. 2. За кожен правильно наведений приклад виставляється по 1 балу. 3. За кожен правильно наведений приклад виставляється по 1 балу. 4. Віднайдення зайвого елемента та пояснення вибору цього елемента оцінюється по 1 балу. 5. По 1 балу виставляється за правильний вибір суб’єкта законодавчої ініціативи та обґрунтування цього вибору.

Завдання 5.

Правила оцінювання задачі № 1

Задача оцінюється в 10 балів. По 1 балу необхідно виставити за правильно вказані галузь права та закони, які стосуються ситуації, що аналізується, та за кожне правильно вказане порушення прав.

Правила оцінювання задачі № 2

Задача оцінюється в 10 балів. 1 бал необхідно виставити у випадку, якщо буде названо галузі права, якими регулюються дані правовідносини. 2 бали треба виставити за визначення складу правовідносин, що виникли внаслідок укладення договору продажу велосипеда. 2 бали мають бути виставлені у разі, якщо учасник олімпіади дасть вичерпну відповідь щодо обсягу цивільної дієздатності сторін договору купівлі – продажу велосипеда. 2 бали треба виставити за правильну оцінку правомірності укладення договору купівлі – продажу велосипеда сторонами договору з огляду на наявний у них обсяг дієздатності. 1 бал необхідно виставити у випадку, якщо буде зазначено, що відповідно до ЦК України правочин, який вчинено малолітньою особою за межами її цивільної дієздатності, може бути згодом схвалений її батьками (усиновлювачами) або одним з них, з ким вона проживає, або опікуном. Правочин вважається схваленим, якщо ці особи, дізнавшись про його вчинення, протягом одного місяця не заявили претензії другій стороні. У разі відсутності схвалення правочину він є нікчемним. 1 бал необхідно виставити у разі, якщо буде вказано, які наслідки повинні настати у зв’язку з укладенням Сидоренком і Новіковим нікчемного правочину. 1 бал необхідно виставити у випадку, якщо буде вказано на наявність права у батька Новікова на звернення до суду з позовом про застосування наслідків нікчемного правочину.

Завдання 6 оцінюється в 12 балів (поняття правовідносин – 1 бал, ознаки правовідносин – 2 бали, склад і види правовідносин – по 3 бали, юридичні факти – 3 бали)

 

Одна відповідь до “Завдання ІІІ етапу Всеукраїнської олімпіади юних правознавців 2013-2014 н.р. для 9 класу з правознавства”

  1. Світлана Миколаївна коментує:

    Використала матеріали для розробки завдань до тематичної атестації.

Напишіть відгук

ERROR: si-captcha.php plugin says GD image support not detected in PHP!

Contact your web host and ask them why GD image support is not enabled for PHP.

ERROR: si-captcha.php plugin says imagepng function not detected in PHP!

Contact your web host and ask them why imagepng function is not enabled for PHP.


Правовий календар подій

1 березня Всесвітній день цивільної оборони
8 березня Міжнародний жіночий день
9 березня День народження Тараса Шевченка
15 березня Всесвітній день захисту прав споживачів
18 березня День працівника податкової та митної справи України
21 березня Міжнародний день боротьби за ліквідацію расової дискримінації
4 квітня Обережно – міни! (Міжнародний день просвіти з питань мінної небезпеки і допомоги в діяльності, пов’язаної з розмінуванням)
5 квітня Перша конституція
11 квітня
Міжнародний день визволення в’язнів фашистських концтаборів
18 квітня
Міжнародний день пам’яток та історичних місць
26 квітня
Міжнародний день інтелектуальної власності
Міжнародний день пам’яті Чорнобиля